Tervetuloa Keväälle! -konserttiin

Keski-Helsingin musiikkiopiston lukuvuoden 2019-2020
päätöskonserttia voit katsella tästä linkistä.
torstaista 14.5. klo 18.30 alkaen. Konsertti on avoinna keskiviikkoon 28.5. asti.
 
OHJELMA
 
Menuetti kuninkaallisesta Ilotulitusmusiikista HWV 351 
Georg Friedrich Händel 
Jousiorkesteri Tutti Frutti
johtavat Vuokko Juutilainen ja Heikki Vilpponen
 
Tervetulotoivotus
Petri Aarnio, rehtori
 
Etydi n:o 35; Allegro moderato
Sigmund Hering 
Atso Iivanainen, trumpetti 
 
Oma ääni
säv. Jukka Särkkä, san. Sari Norja 
Kitarayhtye Kääk!, johtaa Jukka Särkkä
Tinttaralla ja Okariina -kuorot, johtaa Sari Norja
 
Tervehdys
Teemu Leinonen, kannatusyhdistyksen hallituksen puheenjohtaja
 
Kevätaamu 
Ilmari Hannikainen
Tia Ayikar, huilu
Eira Oksanen, piano
 
Oodi ilolle 9. sinfoniasta
Ludwig van Beethoven
Puhallinvalmennusryhmä, ohjaus Sari Norja
 
La cumparsita
Gerardo Matos Rodríguez 
Seela Hallaste ja Eira Oksanen, piano
 
Vuorenkuninkaan luolassa näytelmäsarjasta Peer Gynt
Edvard Grieg 
Tutti Frutti ja Da Capo -jousiorkesterit, 
johtavat Vuokko Juutilainen ja Heikki Vilpponen
 
Todistusten jako
Kannustusstipendien julkistus
Petri Aarnio, rehtori
 
Largo yhdeksännestä sinfoniasta "Uudesta maailmasta"
Antonín Dvořák 
Selloensemble, ohjaus Markus Hallikainen
 
***
 
KULUNEESTA KUULUVAA KOHTI
 
Lukuvuottamme on värittänyt poikkeuksellisuus. Syyslukukauden aikana aloitimme musiikkiopistomme 40-vuotisjuhlahankkeen Elämys, oivallus, ilo!, jossa oppilaat saivat soittaa meille tilattuja sävellyksiä Suvilahden Tiivistämön konserteissa. Mukana pajapäivien koulutuksessa oli myös draamaa ja improvisointia. Tarkoituksena oli huipentaa teoksista improvisaatioiden kehystämä konserttikokonaisuus, jota olisimme päässeet esittämään kevään juhlaviikolla ja International Society for Music Educationin (ISME) maailmankonferenssissa elokuussa 2020. 
 
Toisin kävi. Ystävänkonsertti helmikuussa jäi hankkeen viimeiseksi yhteiseksi konsertiksi tähän mennessä.  Maailmanlaajuinen poikkeustilanne teki keväästämme monella tavalla ikimuistoisen. 
 
Muutos lähiopetuksesta korvaaviin opetusmuotoihun oli raju. Jokainen ihminen joutui kohtaamaan oman sopeutumiskykynsä. Tämä koski niin oppilaita ja perheitä kuin opettajiakin. Jokainen joutui lähtemään omista lähtökohdistaan kohti uutta normaalia. Muutamassa päivässä kauhu oli muuttunut innostukseksi, innostus uudeksi rutiiniksi, ja nyt odotamme epätietoisina, onko paluu takaisin lähiopetukseen vielä syksylläkään mahdollinen... 
 
Voin todeta, että tässä tilanteessa olemme kuitenkin löytäneet ainutlaatuisen hengen, jossa kohtaamme toisemme erilaisina oppivina yksilöinä. Ja huomaan, että tämä on voimassa olevien opetussuunnitelmien käsitys meistä oppijoina. 
 
"Oppilas oppii aina uutta, on aktiivinen toimija, oppii asettamaan omia tavoitteita ja oppii toimimaan tavoitteiden suuntaisesti. Oppiminen on kokonaisvaltainen, vuorovaikutteinen prosessi, erottamaton osa ihmisenä kasvua ja yhteisön hyvän elämän rakentamista. Oppilaita ohjataan harjoittelemisen eri tapoihin, säännölliseen omaan harjoitteluun, antamaan ja saamaan palautetta rohkaisevalla ja kannustavalla ohjauksella, oppimista edistävässä vuorovaikutuksessa."
 
Saadut oivallukset ovat olleet onni onnettomuudessa. Olemme pystyneet tarjoamaan turvallisen oppimisympäristön, jossa oppilaiden elämä on jatkunut niin hyvänä kuin mahdollista. Olemme kaikki oppineet paljon lähiopetusta korvaavista eri keinoista ja voimme ilolle todeta, että niistä useat ovat tulleet jäädäkseen. Nämä viimeistään nyt haltuun otetut keinot palvelevat meitä mainiosti myös lähiopetukseen palatessamme. Etäopetus on erinomaisen hyvä renki!
 
Olemme myös oppineet, että lähiopetusta voi tukea monin keinoin, mutta lähiopetusta ei voi korvata. Ihmiset tarvitsevat toisiaan lähelle. Musiikin opettamisessa samassa tilassa soittamista eikä läheisyyttä voi välittää millään apukeinoilla. Muistakaa vanhemmat kertoa tämä päättäjille, samalla kun kerrotte, että kulttuurin ja harrasteiden avulla tästäkin kaudesta selvitään ihmisinä. Jopa kasvetaan. 
 
Palaan vielä opistomme tunnuslauseeseen Elämys, oivallus, ilo! 
Olemme saaneet kokea tänä aikana elämyksellistä musiikinopetusta. Lisäksi olemme oppineet saamistamme musiikillisista ja muista itsetuntemustamme kehittävistä oivalluksista. Ilo yhdessä musisoimisesta välittyy verkonkin yli. Vielä suurempi on ilomme, kun seuraavaksi saamme kohdata musiikin parissa. 
 
Hyvää kesää,
turvavälitetään toisistamme!
Petri Aarnio, rehtori
 
***

PERUSOPINTOJEN PÄÄTTÖTODISTUKSEN SAAVAT:
Seela Hallaste, Jalo Itkonen ja Nina Miettunen

SYVENTÄVIEN OPISTOJEN PÄÄTTÖTODISTUKSEN SAAVAT:
Atso Iivanainen, Reeta Karkamo JA Aino Uutela

KANNUSTUSSTIPENDIN SAAVAT: 
Emma Gustafsson, klarinetti

Emma on oikea ilopilleri ja positiivisuuden esikuva. Kaikkiin opettajan asettamiin haasteisiin vastataan tunnollisella työllä ja kovalla yrityksellä sekä tietenkin positiivisella asenteella. Kehitystä on tapahtunut paljon tänä lukuvuonna ja häntä on ollut ilo opettaa. 

Akseli Hevossaari, trumpetti 
Akselin soitosta välittyy soittamisen ilo sisältäen aina omaa persoonallista tulkintaa. Akselin vauhti taidon kehittymisessä on ollut nopeaa niin lähi- kuin etätyöskentelyssä. Videot ovat ilahduttaneet kevään aikana kovasti!

Petra Johansson, kontrabasso
Raskaasta abivuodesta huolimatta kyseinen henkilö on harjoitellut ensiluokkaisesti ja muutenkin ollut tosi upeasti läsnä ja halukas olemaan mukana kaikissa jutuissa.

Toivo Kilpiö, sello
Pienestä soittajasta on kuoriutunut varma esiintyjä. Kotiharjoittelu on laadukasta ja edistymistä on tapahtunut huomattavasti tänä soittovuonna. Etätunnit sujuvat tarkasti keskittyen, tieto ja taito on lisääntynyt ilahduttavasti.
 
Klaus Klockars, saksofoni
Innokkaan harjoittelun ja iloisen asenteen avulla Klaus on oppinut huimasti lisää ja vaativammatkin kappaleet menevät jo melkein tuosta vaan. Kevään etäopiskelut eivät ole hidastaneet Klausia ollenkaan, hienoja soittovideoita on syntynyt tasaiseen tahtiin.
 
Laura Kyllönen, klarinetti
Hän on kehittynyt huikeasti viimeisen lukuvuoden aikana. Hän on saanut soittamiseensa itsevarmuutta ja löytänyt vahvempaa musiikillista ilmaisua soittoonsa. Hän saapuu aina tunnille hyvin valmistautuneena oli kyse sitten ryhmä- tai yksityistunneista ja on valmis kohtaamaan opettajan asettamia soitannollisia haasteita. Erityistä luovuutta ja tunnollisuutta hän on esittänyt tämän korona ajan aikana.
 
Ilona Lakka, sello 
Erinomainen kehitys lyhyessä ajassa teknisissä ja äänellisissä aspekteissa sekä isojen ohjelmakokonaisuuksien hallinta ovat stipendin arvoisia kehitysaskeleita.
 
Maija-Elina Mikkola, trumpetti
Maija-Elina on osoittanut vuoden aikana ahkeraa työskentelyä trumpetin kanssa, omatoimista harjoittelua ja vakaata taidon kehitystä monella soittamisen osa-aluella. Hieno asenne soittamiseen!

Maja von Numers, huilu
Oppilaan positiivinen ja omaehtoinen asenne soitonopiskeluun kantaa erinomaista hedelmää.
Harjoittelun kulmakivet, säännöllisyys ja jatkuvuus ja siten tasaisen varma edistyminen, toteutuvat tämän huilistin kohdalla hienosti niin lähiopiskelu- kuin etäopiskeluaikoinakin.

Loviisa Nyholm, sello 
Vastuullisuuden osoittaminen eri tehtävissä vuoden aikana ja musiikillinen itsenäistyminen teosten tulkinnassa ansaitsevat tunnustuksen.

Olivia October, sello
Tämä valoisa soittaja on ilopilleri ryhmässä ja positiivisuudellaan kannustaa myös muita. Tänä soittovuonna on tapahtunut suurta edistymistä soitossa. Itsenäinen harjoittelu sujuu jo hienosti ja etäopetuksessakin omatoimisuus on ollut ihailtavaa.

Saimi Raasakka, puhallinvalmennus 
Olet pienestä asti ilahduttanut minua valoisalla ja positiivisella olemuksellasi, jo muskarissa levitit ympärillesi musiikin iloa innostaen muitakin. Puhallinvalmennuksessa sinusta on kehittynyt musikaalinen soittaja, joka keskittyy hyvin, harjoittelee ahkerasti ja oppii nopeasti hahmottamaan musiikillisia kokonaisuuksia. Todella ylpeä olin myös ensimmäisen sävellyksesi Meren syvyyksissä kantaesityksestä viime syksynä. Musiikin iloa elämääsi myös jatkossa.