Kallion musiikkikoulun, Resonaarin ja Keski-Helsingin musiikkiopiston yhteistyötä on kehitetty yhteisillä hankkeilla muutaman vuoden ajan. Opetushallitus on rahoittanut Unelmien musiikkioppilaitos -hanketta, jonka avulla teetettiin selvitys oppilaitosten yhteistyön tiivistämisestä tai jopa yhdentymisestä.
LÄHTÖKOHTA
- Reksin vuodatus: "Voiko soitonopetus olla hyvinvointipalvelu?"
- Kirjoituksessa esitellään kehittämisen lähtökohtia ja yhteishankkeiden pääsisältöjä
- Kuvasarja: "Unelmien soitonopetusta"
- Materiaalia käytetään suunnittelun esittelemiseen
Selvityksen laatimisen tavoitteet olivat
- selvittää nykyisen toiminnan sisältöalueet oppilaitoksissa
- kartoittaa oppilaitosten toiminnan yhdistämisen mahdollisuudet ja haasteet
- kirjata toiminnan yhteenlaskettu nykyvolyymi
- arvioida toiminnan kasvumahdollisuudet
- tehdä uusien kohderyhmien tarvekartoitus
- kartoittaa mahdollisuuksia uusille sisältöalueille
- kartoittaa henkilöstöjen osaaminen ja mahdollistaa sitouttaminen
- esitellä vaihtoehdot oppilaitosten yhteiselle toiminnalle (yhteistoiminta / yhdentyminen / jatkuminen erillään)
- suunnitella aikataulu ja toimenpiteet toteutettavalle mallille
- vahvistaa rahoittajatahojen ymmärrystä uudelleenorganisoinnista
SELVITYKSEN LAATI KULTTUURIPOLIITTINEN TUTKIMUSKESKUS CUPORE
Selvistys julkistetiin suomalaisen musiikin päivänä 8.12.2022. Selvityksessä todetaan yhdistymisen mahdollisuuksista ja uhkakuvista seuraavaa:
- Johtamisrakenne, rehtoriresurssien käyttö vastuiden jakautumisen ja mahdollisen opetukseen ohjautuvan säästön kautta
- Hallinnollinen yhdistyminen ja sitä seuraava säästö ja varojen ohjautuminen opetukseen
- Uusi kannatusyhdistys oppilaitosten yhteisenä rakenteena
- VOS-rahoituksen lisääntyminen, erit. Kallion taloudellisen tilanteen vahvistuminen
- Molempien oppimäärien järkevä pedagoginen perustelu löydetään
- Alueellisen yhteistoiminnan kehittäminen ja oppilaitosten roolin vahvistuminen
- Eri taiteenalojen yhteistyön kehittäminen kaupunkitasolla
- Uudet tpo- ja matalan kynnyksen toimintamallit ja niiden vakiinnuttaminen osaksi toimintaa
- Muille taiteenaloille ja muualle Suomeen monistettavat toimintamallit mahdollisia
- Uudenlaista rahoitusta, esim. HYTE-rahoitus ja muu hankerahoitus, säätiörahoitus, vapaaehtoistyön
mallit HelsinkiMission esimerkin mukaanOppimäärien yhteinen rahoitus: uusi opetuksen järjestämislupa HKI; uusi opetuksen järjestämislupa OKM; mahd. VOS-rahoitus Kallion laajalle oppimäärälle; mahd. myös yleinen oppimäärä VOS:in piiriin, millä kentän kehityksen kannalta keskeinen merkitys, voitaisiin tarjota samanhintainen opetus kaikille - Kahden oppimäärän pedagoginen perustelu on tehtävä rahoituksesta riippumatta; mahdollisuus kehittää oppilasvalintaa, opiskelijoiden opintopolkuja kahden oppimäärän järjestelmässä ja löytää monistettavia malleja tähän
- Oppilaitokset voivat oppia toisiltaan ja hyödyntää toistensa vahvuuksia
- Taiteen perusopetuksen rooli ja lasten, nuorten ja aikuisten harrastustarpeet muuttuvassa maailmassa tuo uusia mahdollisuuksia, jos musiikkioppilaitokset osaavat vastata muuttuviin tarpeisiin
- Suomen malli kehittyy; siltoja tpo:hon kehitetään
Yhdistymisen uhkakuvat
- Johtamisrakenne, rehtoriresursseista tullut säästö ei ohjaudu opetukseen, vastuita ei saada jaettua
- Hallinnollinen säästö ei ohjaudu opetukseen, kaupungin rahoitus pienenee hallinnollisen säästön vuoksi
- Pienen yksikön joustavuus ja nopealiikkeisyys poistuu
- Molempien oppimäärien järkevää pedagogista perustelua ei löydy
- Rahoituksen oppimääräkohtaisuus säilyy, partnereiden VOS-rahoitus ei lisäänny
- Oppilaitosten talouspohja rakentuu eri tavoin; onko yhteistyön tiivistyminen mahdollista tasapuolisesti resurssit huomioiden
- Kahden kerroksen opettajien muodostuminen oppilaitoksen sisään (laaja ja yleinen oppimäärä)
- Erilaisten toimintakulttuurien yhteensovittaminen vaikeaa
- Kolmen oppilaitoksen opetustuntimäärät isommat kuin kahden nykyisen VOSin piirissä olevien
perusteena; riskinä ettei lisää VOS-rahoitusta myönnetä - Miten oppimääriin jakaudutaan; missä vaiheessa ja kuka valinnan tekee; oppimäärien pedagoginen perustelu tehtävä
- Miten siirtymävaihe toteutetaan, miten käy nykyisessä järjestelmässä olevien oppilaiden
- Henkilökunnalle mahdollisesti uusia osaamisvaatimuksia erityistä tukea vaativien oppilaiden opettamiseen -> edellyttää onnistuakseen riittävää resursointia
- HelsinkiMission jatko yhdistyneessä oppilaitoksessa edellyttää HelsinkiMission sitoutumista; onko mahdollista ottaa näin laajaa musiikkioppilasoppilaitostoimintaa osaksi HelsinkiMissiota
- Yhteistyössä musiikin tpo-kentän vahvat toimijat Helsingissä – riskinä ettei rahoitusta myönnetä yhteistoiminnan kehittämiseen saavutettavuusperustein
- Taiteen perusopetuksen rooli ja lasten, nuorten ja aikuisten harrastustarpeet muuttuvassa maailmassa ei vastaa toimintaa
- Ajatus musiikinopetuksesta hyvinvointipalveluna ei vielä vakiintunut: rahoitusinstrumenttien puute, hyvinvointivaikutusten osoittamisen vaikeus