Kallion musiikkikoulun, Resonaarin ja Keski-Helsingin musiikkiopiston yhteistyötä on kehitetty yhteisillä hankkeilla muutaman vuoden ajan. Opetushallitus on rahoittanut Unelmien musiikkioppilaitos -hanketta, jonka avulla teetettiin selvitys oppilaitosten yhteistyön tiivistämisestä tai jopa yhdentymisestä. 

LÄHTÖKOHTA

Selvityksen laatimisen tavoitteet olivat

  • selvittää nykyisen toiminnan sisältöalueet oppilaitoksissa
  • kartoittaa oppilaitosten toiminnan yhdistämisen mahdollisuudet ja haasteet
  • kirjata toiminnan yhteenlaskettu nykyvolyymi
  • arvioida toiminnan kasvumahdollisuudet
  • tehdä uusien kohderyhmien tarvekartoitus
  • kartoittaa mahdollisuuksia uusille sisältöalueille
  • kartoittaa henkilöstöjen osaaminen ja mahdollistaa sitouttaminen
  • esitellä vaihtoehdot oppilaitosten yhteiselle toiminnalle (yhteistoiminta / yhdentyminen / jatkuminen erillään)
  • suunnitella aikataulu ja toimenpiteet toteutettavalle mallille
  • vahvistaa rahoittajatahojen ymmärrystä uudelleenorganisoinnista

SELVITYKSEN LAATI KULTTUURIPOLIITTINEN TUTKIMUSKESKUS CUPORE

Selvistys julkistetiin suomalaisen musiikin päivänä 8.12.2022. Selvityksessä todetaan yhdistymisen mahdollisuuksista ja uhkakuvista seuraavaa: 

Yhdistymisen mahdollisuudet 
 
  • Johtamisrakenne, rehtoriresurssien käyttö vastuiden jakautumisen ja mahdollisen opetukseen ohjautuvan säästön kautta
  • Hallinnollinen yhdistyminen ja sitä seuraava säästö ja varojen ohjautuminen opetukseen
  • Uusi kannatusyhdistys oppilaitosten yhteisenä rakenteena
  • VOS-rahoituksen lisääntyminen, erit. Kallion taloudellisen tilanteen vahvistuminen
  • Molempien oppimäärien järkevä pedagoginen perustelu löydetään
  • Alueellisen yhteistoiminnan kehittäminen ja oppilaitosten roolin vahvistuminen
  • Eri taiteenalojen yhteistyön kehittäminen kaupunkitasolla
  • Uudet tpo- ja matalan kynnyksen toimintamallit ja niiden vakiinnuttaminen osaksi toimintaa
  • Muille taiteenaloille ja muualle Suomeen monistettavat toimintamallit mahdollisia
  • Uudenlaista rahoitusta, esim. HYTE-rahoitus ja muu hankerahoitus, säätiörahoitus, vapaaehtoistyön
    mallit HelsinkiMission esimerkin mukaanOppimäärien yhteinen rahoitus: uusi opetuksen järjestämislupa HKI; uusi opetuksen järjestämislupa OKM; mahd. VOS-rahoitus Kallion laajalle oppimäärälle; mahd. myös yleinen oppimäärä VOS:in piiriin, millä kentän kehityksen kannalta keskeinen merkitys, voitaisiin tarjota samanhintainen opetus kaikille
  • Kahden oppimäärän pedagoginen perustelu on tehtävä rahoituksesta riippumatta; mahdollisuus kehittää oppilasvalintaa, opiskelijoiden opintopolkuja kahden oppimäärän järjestelmässä ja löytää monistettavia malleja tähän
  • Oppilaitokset voivat oppia toisiltaan ja hyödyntää toistensa vahvuuksia
  • Taiteen perusopetuksen rooli ja lasten, nuorten ja aikuisten harrastustarpeet muuttuvassa maailmassa tuo uusia mahdollisuuksia, jos musiikkioppilaitokset osaavat vastata muuttuviin tarpeisiin
  • Suomen malli kehittyy; siltoja tpo:hon kehitetään

Yhdistymisen uhkakuvat

  • Johtamisrakenne, rehtoriresursseista tullut säästö ei ohjaudu opetukseen, vastuita ei saada jaettua
  • Hallinnollinen säästö ei ohjaudu opetukseen, kaupungin rahoitus pienenee hallinnollisen säästön vuoksi
  • Pienen yksikön joustavuus ja nopealiikkeisyys poistuu
  • Molempien oppimäärien järkevää pedagogista perustelua ei löydy
  • Rahoituksen oppimääräkohtaisuus säilyy, partnereiden VOS-rahoitus ei lisäänny
  • Oppilaitosten talouspohja rakentuu eri tavoin; onko yhteistyön tiivistyminen mahdollista tasapuolisesti resurssit huomioiden
  • Kahden kerroksen opettajien muodostuminen oppilaitoksen sisään (laaja ja yleinen oppimäärä)
  • Erilaisten toimintakulttuurien yhteensovittaminen vaikeaa
  • Kolmen oppilaitoksen opetustuntimäärät isommat kuin kahden nykyisen VOSin piirissä olevien
    perusteena; riskinä ettei lisää VOS-rahoitusta myönnetä
  • Miten oppimääriin jakaudutaan; missä vaiheessa ja kuka valinnan tekee; oppimäärien pedagoginen perustelu tehtävä
  • Miten siirtymävaihe toteutetaan, miten käy nykyisessä järjestelmässä olevien oppilaiden
  • Henkilökunnalle mahdollisesti uusia osaamisvaatimuksia erityistä tukea vaativien oppilaiden opettamiseen -> edellyttää onnistuakseen riittävää resursointia
  • HelsinkiMission jatko yhdistyneessä oppilaitoksessa edellyttää HelsinkiMission sitoutumista; onko mahdollista ottaa näin laajaa musiikkioppilasoppilaitostoimintaa osaksi HelsinkiMissiota
  • Yhteistyössä musiikin tpo-kentän vahvat toimijat Helsingissä – riskinä ettei rahoitusta myönnetä yhteistoiminnan kehittämiseen saavutettavuusperustein
  • Taiteen perusopetuksen rooli ja lasten, nuorten ja aikuisten harrastustarpeet muuttuvassa maailmassa ei vastaa toimintaa
  • Ajatus musiikinopetuksesta hyvinvointipalveluna ei vielä vakiintunut: rahoitusinstrumenttien puute, hyvinvointivaikutusten osoittamisen vaikeus

Uutinen selvityksesta ja linkki selvitykseen.