Lapsilta lapsille

Keski-Helsingin musiikkiopisto järjestää vuosittain maksuttoman soitinesittelykonsertin lähialueen päiväkotien eskari- ja viskariryhmille (5-6 -vuotiaille). Päiväkotiryhmien lapset pääsevät tunnistamaan eri soittimia, he laulavat ja leikkivät jotain yhteistä ja oppivat samalla kuuntelemaan keskittyneesti ja olemaan konsertissa. Kiva juttu!

Konserttiin ilmoittautuminen on aika hässäkkä, sillä palvelukeskus Kinaporin naulakko vetää vain 200 lasta. Yleensä konsertti onkin loppuunvarattu jo vuorokaudessa. Kiitämme Kinaporin palvelukeskusta tästä mahdollisuudesta. Toivotamme iloisia musiikillisia elämyksiä helsinkiläisille lapsille, sekä pienille esiintyjille että yleisönä oleville päiväkotilapsille.

Musiikkileikki on lasta varten

Opistomme musiikkileikkiryhmissä herätetään rakkaus musiikkiin ja avataan kanavat musiikilliselle tunneilmaisulle. Ryhmissä työskennellään moniaistisesti kuunnellen, liikkuen, laulaen, soittaen, loruin, värein ja mielikuvin.

Muskarin tavoitteena on tarjota ilon ja onnistumisen kokemuksia musiikin kautta sekä lapsen luovuuden, itseilmaisun, musiikillisten valmiuksien ja itsetunnon kehittäminen. Myönteiset musiikilliset elämykset sekä musiikkileikkiryhmässä saadut valmiudet ja taidot muodostavat pohjan elämänhallintataitojen kasvulle.

Musiikkileikkiä päiväkodeissa

Keski-Helsingin musiikkiopison yhteistyökumppanina toimivat yksityiset Engel-päiväkodit Punavuoressa. Päiväkotien lapset pääsevat osallistumaan ammattitaitoisen varhaisiän musiikkikasvattajan eli muskariopettajan muskariin päiväkotiaikana, jolloin ovat itse virkeimmillään ja saavat kokonaisvaltaisesta kaikkia aisteja stimuloivasta musiikkikasvatuksesta suuren henkilökohtaisen hyödyn. Lisäksi muskarissa meneillään olevat jutut vahvistavat koko päiväkodin yhteistä sosiaalista toimintaa arjen siirtymistä suuriin juhliin. Myös perheille jää vapaata aikaa iltoihin, jolloin muskareita järjestetään opistollamme. Aivan mahtavaa yhteistoimintaa, kiitos Engel!

Helsingin kaupunki ja musiikkileikki

Helsingin kaupungin varhaiskasvatussuunnitelmassa (2022) tärkeäksi painopisteeksi on nostettu kaikkien lasten yhdenvertaisuus ja osallisuus. Toimintaa kehitetään yhteisöllisyyttä ja inklusiivisuutta edistäen. "Helsinki tarjoaa lapsille rikkaan ja monipuolisen oppimisympäristön sekä mahdollisuuksia elämykselliselle ja aktiiviselle toiminnalle ja oppimiselle." 

Varhaiskasvatussuunitelman kolmas luku Varhaiskasvatuksen toimintakulttuuri sisältää mainiosti juuri sellaisia asioita. Jotka toteutuvat musiikkileikin kautta monipuolisesti ja yhdenvertaisesti. Vasussa mainitaan seuraavat: 

  • Toimintakulttuurin kehittäminen ja sitä ohjaavat periaatteet
  • Oppiva yhteisö toimintakulttuurin ytimenä
  • Leikkiin ja vuorovaikutukseen kannustava yhteisö
  • Osallisuus, yhdenvertaisuus ja tasa-arvo
  • Kulttuurinen moninaisuus ja kielitietoisuus
  • Hyvinvointi, turvallisuus ja kestävä elämäntapa

Helsingin kaupungin omat varhaiskasvatuksen opettajat ovat vastuussa musiikillisesta toiminnasta päiväkodeissaan ja toteuttavat sitä oman harkintansa ja taitojensa mukaisesti. 

Musiikkileikkiä kunnallisesti

Olisi aivan upeata ajatella, kuinka kaikki lapset pääsisivät musiikkileikin kautta vuorovaikutukseen ja voisivat yhdenvertaisesti olla osallisina musiikkileikin kokonaisvaltaisessa tapahtumavirrassa. Esimerkiksi erityisen tuen tarpeiset, segregaatiouhan alla olevat, kielellistä virikettä tarvitsevat ja monikulttuuriset lapset hyötyisivät muskarista valtavasti.

Helsingin kaupunki on kuitenkin yhdenvertaisuuteen vedoten kategorisesti kieltänyt muskaritoiminnan päiväkodeissaan päiväkotiaikana. Koen, että tällainen toiminta on ennemminkin polarisaatiota kiihdyttävää, koska varakkaammat perheet voivat hakeutua yksityisiin, muskaria tarjoaviin päiväkoteihin ja muut jäävät sitten kaupungin päiväkotipaikoille, eivätkä osaa tai kykene hakeutumaan musiikkiopiston muskariin.

Espoossa asia nähdäänkin toisin. Se tarjoaa kuntalaisille perheille mahdollisuuden osallistua taiteen perusopetusta tarjoavien, rahoittamiensa oppilaitosten varhaisiän taidekasvatukseen eli musiikkileikki- tai muihin varhaisiän taidekasvatusryhmiin omissa päiväkodeissaan. Vantaa taasen on palkannut päiväkoteihin amattitaitoisia taidekasvattajia ja siten vahvistanut monipuolisen taidekasvatuksen toteutumista päiväkodeissaan. Toivotaan, että asiaa harkitaan uudelleen Helsingissäkin.  

Na%CC%88ytto%CC%88kuva%202025-1-17%20kel

Kuvassa muskarilaisia lapsia Keski-Helsingin musiikkiopistossa muutaman vuoden takaa.