ISMEn suomalainen tytär
Musiikkikasvatusseura FiSME on kansainvälisen ISME:n suomalainen tytärjärjestö, jonka kongresseissa on suomalaiset ovat usein esiintyneet ja joihin ollaan osallistuttu ja joissa ollaan edustettu suomalaista musiikkikasvatusta.
FiSME on jäänyt aivan liian vähälle huomiolle suomalaisessa musiikkikasvatuskentässä. Osasyy on varmaan siinä, että Suomessa kansainvälisen ISMEn tavoitteita ja toiminnallista kenttää vastaavia asioita Suomessa edustavat myös muut tahot.
FiSME voi toimia kuitenkin erinomaisesti koko musiikkikasvatuskenttää ja sen kaikkia ilmiöitä yhdistävänä linkkinä. Kauan muotoaan hakenut yhteistyö musiikkikasvatuksen opiskelijajärjestöjen kanssa löytyi viime vuonna ja uskon, että myös sen avulla FiSMEstä saadaan hyvä keskustelufoorumi koko kentälle.
Alkanut vuosi on FiSMElle tavallista toiminnallisempi vuosi.
Musiikkikasvatuskirja
FiSME järjestää julkaisee melkoisen tietopaketin eli musiikkikasvatuskirjan aivan näinä päivinä. Liitän sisällysluettelon tämän kirjoituksen loppuun. Kirja kuuluu joka ainoan itseään arvostavan pedagogin kirjahyllyyn. Kirjoittajina ovat alan kaikki tuntemamme tutkijat ja asiantuntijat.
Konferenssi
FiSME toteuttaa 9.-11.10.2009 koulujen musiikinopettajien 100-vuotisjuhlan yhteydessä kansallisen musiikkikasvatuskongressin yhdessä Koulujen musiikinopettajien kanssa. Kongressissa esitellään musiikkikasvatusta koskevaa tutkimusta, järjestetään työpajoja, keskustelutilaisuuksia ajankohtaisista teemoista sekä konsertteja.
Jäseneksi
Jo jäsenetujen vuoksi suosittelen nyt FiSME:en liittymistä. Jäsenmaksulla saa merkittävät alennukset sekä juuri ilmestyvästä Musiikkikasvatuskirjasta että kongressista. Lisäporkkanaksi voisi vihjata että ISME:n 29. maailmankongressi 2.-6.8.2010 järjestetään Pekingissä.
MUSIIKKIKASVATUSKIRJAN SISÄLLYS
Musiikkikasvatuksen historia Suomessa
Laulunopetuksen kehityslinjoja
Musiikkikasvatuksen filosofia
Praksialismikeskustelu suomalaisessa musiikkikasvatuksessa
Ihmiskäsitys musiikkikasvatuksen filosofian kehyksenä
Musiikin oppiminen ja kehitys
Musiikillinen vuorovaikutus ja oppiminen sikiö- ja vauva-aikana
Alle kolmevuotiaan musiikilliset kontekstit
Musiikillinen kyky, kehitysvaiheet ja yksilöllisyys
Musiikkia koulussa ja koulun jälkeen
Musiikin elinikäinen oppiminen
Musiikinopetusta vai erityismusiikinopetusta?
Erityismusiikkikasvatus
Musiikki ja minä
Musiikki ja nuoren psykososiaalinen kehitys
Opettajuuden kehittyminen
Musiikki yhteisössä
Musiikki - yhtä aikaa yksilöllistä ja jaettua
Musiikin verkkoyhteisöt – epämuodollisen musiikin oppimisen uusi tutkimuskenttä
Monikulttuurinen musiikkikasvatus
Pluribus novum et veterum
-näkökulmia monikulttuuriseen musiikkikasvatukseen
Jokainen ihminen on ulkomaalainen lähes kaikkialla
-ajatuksia monikulttuurisen musiikki- kasvatuksen sisällöstä, tavoitteista, haasteista ja tulevaisuuden näkymistä
Musiikkikasvatusteknologia
Verkkoympäristöt musiikinopetuksessa ja -opiskelussa
Musiikin etäopetus
Multimedia-avusteinen musiikin oppiminen
Opetussuunnitelmat ja koulutus
Musiikkitoiminnan suunnittelu varhaisiän musiikkitoiminnan näkökulmasta
Näkökulmia arviointiin
Musiikkikasvatuksen osasto eilen ja tänään
Musiikkikasvatusta Jyväskylän yliopistossa
Musiikkikasvatusta Oulun yliopistossa
Ammattikorkeakoulut musiikin korkea-asteen toimijoina
Musiikkipedagogi (AMK)