Työni monipuolisuus merkitsee minulle rikkautta. Kaikkia rehtorin työssä tarvittavia taitoja ei kuitenkaan opetettu edes Sibelius-Akatemian monipuolisimmassa musiikkikasvatuksen koulutusohjelmassa. 

Kuten kiinteistönhuoltoa. Toimistomme talouspalaverissa yritimme miettiä, mitä kaikkea saattaa vastaan tulla, kun ensi kesänä vuokranantajamme teettää putkiremontin. Mitä tarvitsee tehdä ennakkoon, sen aikana ja päätyttyä? Entäs jos se myöhästyy? Mihin kaikkeen varaudumme tai edes voimme varautua?

Tai terveydenhoitoa. Työsuojelupäällikkönä minulla on velvollisuus huolehtia, että työterveydenhuollon toimintasuunnitelma on päivitettynä yhteistyössä toimimamme lääkäripalvelua varten. Lisäksi minun tulee varmistua siitä, että työsuojelun toimintaohjelma on ajan tasalla ja tarvittava pelastuskoulutus annetaan. 

Kokoukset näiden asioiden osalta ovat yleensä pientä arvailua ja maalaisjärkeen luottamista, mutta usein tarvitsee myös hankkia lisätetoa mitä yllättävimmistä asioista. Kuten siitä, minkätyyppiset valaisimet käyvät juhlasalimme valaistukseen niin, että ne sopivat valojen himmentimeen ja antavat oikeanväristä valoa. Sähkömies lohdutti, ettei sitä oikeastaan maallikko voi edes tietää...

Esimiestehtäviin kuuluu koko opiston henkilöstöhallinto. Työehtosopimusten tulevat muutokset ja talousarvioiden laadinnat ja seurannat  ovat jo lähempänä omaa osaamista. Se on lisääntynyt myös luottamustoimieni kautta. Hallituspaikka Suomen musiikinopettajien liitto SMOL:ssa ja Musiikkioppilaitosten rehtorit – MOR:n puheenjohtajuus ovat kouluttaneet minua paljon viimeisten kolmen vuoden aikana.  

Opettajaneuvostossa yhdessä opettajakunnan kanssa suunnittelemme opiston käytännön toimintaa ja sitä kuinka se nivoutuisi saumattomasti opiston kokonaisuuteen. Arkiopetus, innostavat hankkeet, orkesteritoiminta, yhteismusoinsti, ryhmäopetus ja konserttitoiminta sekä henkilöstön asiat olisi hienoa saada kulkemaan käsi kädessä, toisiaan tukien. Usein siinä onnistutaankin. Joskus pienen opiston rehtori on se heikoin lenkki, kun roudaa konserteissa ja vaihtaa rikkinäiset lamput – pienellä viiveellä.  

Työni sisällöistä oma opetustyö vie vähiten aikaa. Yhden oppilaan kanssa soittaminen on viikon kohokohtia; aito, iloinen ja innostava kokemus, josta saan myös itse paljon. Tunnin lopuksi halaamme ja kiitämme tunnista. Oma opetus auttaa minua ymmärtämän opettajakuntani arkea. 

Pedagoginen tiedonhankinta on hyvin innostavaa. Euroopan musiikkikoulujen liiton koulutuksessa viime viikon lopussa sain kokea parasta suomalaista osaamista. Yvonne Frye esitteli ryhmäopetusta IHMU-koulussa ja Pirkko Simojoen kertoi, kuinka voi olla positiivisesti vaativa. Lisäksi sain vahvistusta improvisoinnin ja oman musiikin tekemisen mahdollisuuksista Matthew Barleyn pajassa. Näistä tiedoista hyötyy koko opistoni ja voin itse käyttää saamaani kokemusta hyödyksi Opetushallituksen Taiteen perusopetuksenopetussuunnitelmien perusteiden laatimistyöryhmässä. 

IMG_4516.jpg

"Viulisti" Petri Aarnio osallistumassa työpajaan. Kuva: Yvonne Frye

Opistomme hankkeiden suunnittelu ja yleensä toteutuskin on harteillani. Hankkeiden ilot ja haasteet ovat samat: Aina ei tiedä, mitä vastaan tulee. Hankkeistamme on tarkoitus aina jäädä jotain uutta hyvää sisältöä meille ja siinä yleensä onnistummekin. Suomen musiikkioppilaitosten liiton (SML) syyspäiville valmistelen esitystä jo jokin aika sitten toteutetusta hankkeestamme Tuulenpesiä, jonka kaltaisia soisin muidenkin opistojen tekevän. Hankkeella on myös yhteys tuleviin OPS-perusteisiin.

Opistolaisemme osallistuvat usein myös opistomme ulkopuolisiin hankkeisiin. Kuten esimerkiksi Very Young Composers eli Kuule, minä sävellän -hankeeseen. Tiistaina olin edustamassa opistoamme Helsingin kaupunginorkesterin Juniorikonsertissa, kun projektiin osallistuneen oppilaamme Aino Hartosen teos Two Worlds sai Suomen ensiesityksensä, Jonathan Ben-Yehuda soitti pienessä alkusoitossa ja muita opistolaisiamme oli helsiinkiläisten viidensien musaluokkien oppilaiden joukossa konsertoimassa kaupunginorkesterin kanssa. Tämä on ehkä sitä mukavinta työtä, kun kuulee mihin kaikkeen lapset ja nuoret pystyvät. Katso tuo mahtava konsertti!

Hyvää tulevaisuutta toivon nuorisollemme. Siksi myös toimintamme perustelu ja sen mahdollistaminen ovat tärkeitä asioita. Yhteydet kaupungin virkamiehiin ja päättäjiin ovat tärkeitä ja onneksi Helsingin kaupungin tilaama selvitys Taiteen perusopetuksesta alueellaan on avannut tätä keskusteluyhteyttä. 

Koko kentän tuntemus ovat olennaista työssäni. Yhteyksiä työelämään avaa Metropolian musiikin neuvottelukunta sekä Musiikkineuvoston musiikkikasvatus ja -koulutustyöryhmäSuomen musiikkikasvatusseura – FiSME:n puheenjohtajana toimiminen antaa siihen aitiopaikan. Esimerkiksi FiSME:n ja ArtsEqual -hankkeen yhteinen seminaari 25.11. Uudistuva musiikkikasvatus, toimijuus ja tasa-arvo avaa uusia näkymiä tasa-arvon kehittämiseen taiteessa ja taiteen kautta. 

Oma muusikkous on vuosien myötä muuttunut aktiivisoittajasta aktiivivaikuttajaksi. Mielestäni työni on luovaa ja haluan mahdollistaa sitä kautta kaikkein tärkeimmän. Parhaan mahdollisen musiikkikasvatuksen tuleville polville.