Viime viikolla olin musiikkioppilaitosten rehtoreiden koulutustapahtumassa.

Eduskunnan sivistysvaliokunnan puheenjohtaja Raija Vahasalo kertoi päivänpolttavasta tilanteesta kansalaisopistojen ja musiikiopistojen välillä valtakunnassa. Jussi T. Koski työsti kanssamme luovuuden ja johtajuuden eri näkökulmia. Sibelius-Akatemian vararehtori Jari Perkiömäki yhtyeensä kanssa vertailli johtamista ja työyhteisön toimintoja jazzbändiin ja ruotsalaisen Lidingön musiikkikoulun Thomas Sjöberg esitteli ruotsalaista toimintamallia koulunsa toiminnan kautta.

Oli mielenkiintoinen ja antava koulutus. Etuoikeuteni rehtorina on saada tietää valtavasti musiikkikoulutuksesta Suomessa ja muuallakin. Samalla toki saan paljon toissijaista tietoa oman työni kannalta, mutta kaiken sen avulla pystyn muokkaamaan omaa käsitystäni ja arvojani meidän yhteiseksi hyväksi. Toivon niin. 

Yyleensä ottaen koulutusten yksi heikkous on niiden tietopainotteisuus, istumalihasten koville asettaminen ja pahimmillaan tylsän yksitoikkoinen jaaritus poverpointteja katsellen.

On tärkeää, että viesti on puettu vastaanottajalle sopivaan muotoon, ymmärrettäväksi , mielenkintoiseksi ja käytäntöön siirrettäväksi paketiksi.

Tätä usein toivon koulutuksiltani.
Ja varmaan moni opettaja.
Ja oppilas.

Haluan jakaa omat kokemukseni hyvän koulutuksen tarjomiseen.

Ensi viikolla opistomme koko opettajakunta osallistuu järjestämäämme koulutukseen. Toivon, että siinä vältetään ne karikot, jotka itseäni useimmiten tympii. Toivoni mukaan koulutus on mukaansa tempaavaa, uusia ideioita antavaa, suoraan opetukseen sovellettavaa ja innostavaa ja myös pitkällä jänteellä pureksittavaa antavaa.

Ei pieniä toiveita.

Katsotaan, pytytäänkö tähän vastaamaan. Kuitinmäen koululla arkityönsä tekevä Terhi Oksanen  lähestyy musiikkia kanssamme kokonaisvaltaisesti erilaisin kehollisin tavoin ja rytmiikan avulla.

Näin etsitään eri keinoja tukea soitinopetusta ja laajentaa musiikin kokemusta ja ymmärtämistä Apua anotaan aina Afrikasta asti.. 

Terhi Oksanen on musiikinopettaja, jolle tuttuja ovat etenkin yläastelaiset nuoret. Omaa erityisosaamisia aikuisten parissa löytyy JaSeSoi -aktiivina Orff -pedagogiikasta ja afrikkalaisesta musiikista sekä hetkeen heittäytymisestä.