Tänä keväänä jatkuu 35. toimintavuotemme. Juhlintamme on käytännönläheistä toimintaa, jossa annamme mahdollisuuden useille kamarikokoonpanoille ja tähtäämme Keski-Helsingin juhlaviikoille 4.-13.5.  
Reksi toivottaa hyvää uutta kevätlukukautta kaikille!
 
Lukuvuosikertomus
Kokoamme oppilaitoksille kuuluvaan tapaan lukuvuosikertomuksen edelliseltä lukuvuodelta. Lukujen keräämiseen ja yhteen saattamiseen kuluu aina tovi, siksi edellisen lukuvuoden kertomus on julkaistu vasta juuri ennen joulua. Sisällöt eivät kuitenkaan vanhene. Tässä esipuheeni. Linkki varsinaiseen lukuvuosikertomukseen

Kertomuksia Kalliosta 2013-2014

Lukuvuosikertomuksemme kertoo nimensä mukaisesti paljon nimiä ja numeroita lukuvuodelta 2013-14. Toimintamme on siis ollut jossain määrin numeraalisesti mitattavaa. Yksi mielestäni tärkeä luku on musiikin perustason päättötodistuksen saajien korkea määrä. Se kertoo sitoutuneisuudesta opiskeluun. Sekä oppilaan että opettajan. Tästä huolimatta on todettava, että päättötodistukset ovat kuitenkin sivutuote harrastuneisuudesta ja osallisuudesta lukuisiin esityksiin vuosien varrella ja sisältävät suuren määrän omaa harjoittelua. Harjoittelulle on asetettu tavoitteita, jotka on saavutettu. Tällainen tavoittellisuus on tärkeää kaikille nuorille ihmisille, jotka kasvavat itsenäistä aikuisuutta kohti.
 
Lukuvuottamme on hallinnut Tuulenpesiä-hanke, jonka kohteena ovat olleet opistomme kaikki 6-12 -vuotiaat lapset. Olemme olleet sanopajoissa, sävellys- ja draamapajoissa ja tehneet hienon, runsaat 20-minuuttia kestävän esityksen, jossa lapset ovat olleet kiinteästi mukana luomassa, muokkaamassa ja tekemässä juuonellista musiikkiesitystä, omista lähtökohdistaan. Opettajien rooli on ollut sovittaa ja auttaa esityksen muokkauksessa ja valmisteluissa sekä tietenkin kannustaa lapsia parhaaseensa. 20 minuuttia keskittyneesti isolla porukalla on aivan mahtava yhteisen ponnistuksen tulos. Siitä olen erityisen ylpeä. Linkki esitykseen.
 
Lukuvuosikertomus avaa parhaiten perustoimintaamme, sitä toiminnan ydintä, jota varten olemme olemassa. Soittotunnit, musiikin perusteet ja yhteissoitto, viikottain toistuvat tapaamiset, joiden välissä tapahtuu niin pieniä asioita, että ne huomataan sitten vasta siellä lukuvuoden lopussa tai päättötodistuksen jaossa. Ollaan kehitytty pikkuhiljaa, tavoitteellisesti, ammattilaisen ohjaamana. Ilman perustyötä ei ole kohokohtia, kuten ilman ruokaa ei voi nauttia herkuista.
 
Lukuvuoteen kuuluvat hallintotoimet ovat sujuneet kuten pitääkin. Viemättä huomiota olennaisesta eli ihmisten kohtaamisesta musiikin parissa. Itsearviointihanke Virvatuli on apunamme tutkimassa, että teemme oikeita asioita ja keskitymme olennaiseen ja tukitoimet ovat reilassa. Tältä minusta myös tuntuu ja vastaukset saammme hankkeen edetessä. Me musiikkiopistolla otamme mielellämme palautetta vastaan, sillä täydellisiksi emme tule, mutta hyviä haulamme olla. 
 
Kiitokset kuuluvat kaikille meille. 
Sanoissa ja soitoissa.

 

 

Petri Aarnio, rehtori