Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteissa yksilöllistämistä ei ole avattu, vaan todetaan, että yksilölllistämistä tehdään. Yksilöllistämiseen taiteen perusopetuksessa ei ole olemassa ohjeita tai malleja. Perusopetuksessa eli kouluissa taasen tähän on olemassa monia selkeitä tapoja ja niiden toimiminen koulumaailmassa on meille melko vierasta. 

Olemme pohtineet asiaa soitonopetuksen näkökulmasta. Yksilöllistäminen on kohtuullisen helppoa etenkin yksilöopetuksessa, koska kasvokkain kohdatessa on helppo ottaa oppilas kokonaisvaltaisesti huomioon ja miettiä oppilaan eri tapoja oppia uusia asioita.

Opettajan ammattitaito asian suhteen on ratkaisevassa asemassa. Yksilöllisätmisen määrittelyn epätarkkuus voi ehkäistä parhaiden opetusta tukevien menetelmien ja tapojen löytämistä ja toimia oppimisen, osallisuuden ja yhdenvertaisuuden esteenä. 

Olikin siis syytä synnyttää hanke! 

Yhteishankkeessamme Resonaarin musiikkiopiston kanssa voidaan tarkastella miten moninaisuus huomioidaan ja miten varmistetaan yhdenvertaisuuden toteutuminen  musiikkioppilaitoksessa. Hankkeessa perehdytään oppijalähtöisyyden, yksilöllistämisen tai erityisen tuen tarpeiden huomioimiseen opetuksessa ja selkiytetään niiden toteuttamista musiikin laajan oppimäärän taiteen perusopetuksessa. 

Hankkeen kehittämistyön näkökulmina ovat kaikkeen opetukseen sisältyvä oppijalähtöisyys sekä opetuksen suunnittelun lähtökohtana järjestetty tai toteutettu opetus. Tarkempi toimintamalli ja ehkä samalla myös ymmärrys oppijalähtöisyyden, yksilöllistämisen tai jopa vaativan tuen välillä. 

Toteuttajat

Hankkeen toteuttajien, Resonaarin musiikkiopiston ja Keski-Helsingin musiikkiopiston, monivuotinen yhteistyö sekä oppilaitosten erilaiset oppilasprofiilit on hyvä lähtökohta hankkeen toteuttamiselle. Kummankin oppilaitoksen opettajilla on paljon käytännön tietoa ja osaamista oppilaiden yksilölliseen kohtaamiseen ja huomioimiseen ja opetuksemn käytänteissä on huomioitu yksilöllistäminen. 

Hankkeen keskeiset tavoitteet 

  • Syventää ymmärrystä oppijalähtöisyyden, yksilöllistämisen tai jopa vaativan tuen välillä taiteen perusopetuksessa. 
  • Pyrkiä kehittämään asenteita ja ammattitaitoa siten, että ne toimivat oppimisen saavutettavuuden kannustimina
  • Suunnitella opetusta, joka tukee oppijan yksilöllistä kohtaamista ja omaa oppimispolkua sekä lisää opetuksen saavutettavuutta .

Koulutukset ja aivoriihet vertaistukena

KHankkeen myötä jräejstetään koulutuksia, jotka ohjaavat oman työn kehittämiseen. Aivoriihissä pohditaan hankkeen tematiikkaa omasta näkökulmasta ja luodaan ratkaisuja, joilla opetusta voidaan kehittää. Syntyneitä ratkaisumalleja testataan osana opetuskäytänteitä yhteisopettajuuden avulla.  

Case-esimerkeistä toimintaohjeiksi

Hankkeen puolivälissä henkilöstöt kokoontuvat aivoriiheen, jossa esitellään case-esimerkkejä.  Vertaisjakamisen pohjalta suunnitellaan pilotit, joiden tulokset muokataan kirjallisiksi ohjeistuksiksi. Ohjeistukset kootaan loppuseminaarissa. 

Loppuseminaari

Loppuseminaari järjestetään vuoden 2025 marraskuussa. Seminaarissa esitellään syntyneitä kokemuksia, malleja ja sinne kutsutaan asiantuntijoita, jotka arvioivat syntynyttä osaamista ja sparraavat henkilöstöä työn syventämiseen. 

Saimme juuri rahoituspäätöksen ja Ilolla lähdemme suunnittelemaan hankkeen tarkempaa aikataulua!