Eilen tuli 10 vuotta siitä, kun astelin Keski-Helsingin musiikkiopiston uutena reksinä silloisen opistorakennuksen Sakkaroosin ovesta sisään. Toimiston kanssa pidettiin ensimmäinen palaveri ja sitten katselin ympärilleni uudessa työhuoneessani. En oikein tiennyt mistä aloittaa. 

Takanani oli opettajan hommia sekä koulussa että musiikkiopistossa, joiden sivussa muusikkohommia. Olin toiminut reksinä kahdessa opistossa johtaen puhallinorkestereita ja kamarikuoroja, olin hankkinut kokemusta myös festivaalin ja orkesterin toimarina. Olin siis jo saavuttanut monta haluamaani tavoitetta elämässäni.

Työtä hakiessani olin uskaltautunut vitsailemaan motiivistani hakea sitä. Kerroin, että silloisesta asuinpaikastani Kalliossa pääsee talvella tekemään työmatkan kävellen jäätä pitkin Helsingin keskustassa. 

Talvi tuli vasta vuodenvaihteen jälkeen, mutta Töölönlahti ehti jäätyä ja sain toteutettua tuon tavoitteen jo ensimmäisenä päivänä. Tämä sattui vielä syntymäpäivälleni. Hieno aloitus! 

Minulle uusi työympäristö Helsinki on ollut aiempia työpaikkojani haastavampi tutustua, opistomme on muuttanut Kallioon, olemme tehneet upeita ja vieläkin hienompia projekteja ja pyrkineet kehittämään toimintaamme niissä raameissa kuin se näillä eväillä on mahdollista ja välillä kiristäneet vyötä selvitäksemme tulevasta. Tätä kaikkea en tietenkään ole voinut ennakoida. 

Mutta mikä on edelleen olennaista minulle? 

Lapsen paras ja hyvä pedagogiikka. Niiden eteen olen aina valmis tekemään kaikkeni. Aavistin jo tuolloin, että oman musiikkiopistoni opettajat ovat kultaakin kalliimpia alansa erityisosaajia, joilla on sekä kokemusta että palavaa intoa kutsumuksessaan. 

Päivä ei ollut vielä läheskään lopussa, kun ovelleni saapui kolme muskariopea, jotka alkoivat laulaa minulle onnittelulaulua "Kelikelikettu". 

Tiesin tulleeni kotiin. 

Kiitos kaikki porukat, joihin olen saanut tutustua Keski-Helsingin musiikkiopiston kautta.
- Teille, jotka olette "kalustoa" kanssani.
- Teille uusille ja entisille lapsille vanhempineen – sekä muut ihmiset, jotka olen saanut kohdata. 

Kanssanne ja eteenne on hieno tehdä työtä.