Rytmiikan uudistuva pedagogiikka -seminaari järjestettiin viime viikon perjantaina ja lauantaina. Siihen osallistui parisensataa henkeä. Seminaarista ulkopuolelle jäi kuulopuheiden mukaan vielä satakunta henkeä.

Taitaa siis olla jotain erityistä ilmassa. Ainakin minulle tuli mieleen, että seminaarissa oli viimeaikaisen tutkimuksenkin näkökulmasta esiteltyä ajankohtaista, nykyaikaisinta musiikkikasvatusta. 

Seminaarin ohjelma oli hyvä yhdistelmä käytännön demonstraatioita ja tietopohjaista, esimerkein höystettyä luennointia. Toki osaksi jo tutuksi tullutta, mutta nyt yhteen koottua.

Olimme saaneet edellisellä viikolla oman opiston porukoissa muskariopemme Sari Norjan esivalmistelua näihin asioihin Lampaanpolska-projektimme merkeissä, mikä oli valtavan innostavaa. Se tuli myös sopivaksi pohjaksi sitten meille yhdeksälle opettajalle, jotka pääsimme osallistumaan myös tähän seminaariin.

Markku Kaikkonen on monelle tuttu resonaarin muusikoiden kanssa tekemästän työstä. Pöytärumpudemonstraatio Marlon ja Jaakon kanssa oli vuorovaikutusta parhaimmillaan ja vakuutti, että oppiminen on aina mahdollista. Sympaattiset nuoret miehet keräsivät takuuvarmat aplodit.

Käytäntöön tarvitaan tietoa. Sitä jakoi Ulla Piispanen kiinnostavassa luennossaan Rytmiikka varhaiskasvatuksen valossa. Luennossa seurattiin videoesimerkein lapsen kehtyksestä ja rytmiikan käytöstä muskareissa. 

Kotkassa tehdään ihmeitä. Harri Setälä on saanut kansanliikkeen aikaiseksi ja nuoriso kokoontuu Paukepiireihin (hieno käännös sanasta Drum Circle!). Tässä olisi etenkin yläkoulujen musiikinopetukseen oivaa sisältöä laajemminkin.

Motoriikka ja kehorytmit ovat Elina Kivelän bravuuri. Espoon musiikkiopiston rytmiikkaryhmät tekevät upeita "koreografioita" kehorytmeillä ja japanilaisin taikorummuin. Nämä esitykset eivät jätä kylmäksi. Elina Kivelä on tällä saralla uranuurtaja ja hänen tavoitteensa on saada rytmiikka omaksi aineekseen kouluihin ja musiikkiopistoihin.

Sinänsä perustelua, vaika itse suhtaudunkin hieman toisella tavoin asiaan. MIelestäni eriyttäminen jättää liian monen vastaavasti kyseisen aineen ulkopuolelle. Ja jos perustetaan erillisiä oppilaineita niin ko. oppiaineen opiskelijoiden ulkopuolelle jäävät ne jotka tarvitsisivat oppia eniten.

Mitä rytmiikka on minulle?

Rytmiikka on tärkeä osa ihmisen kasvamista kokonaisvaltaisesti siten, että hän oppii tuntemaan itseään ja maailmaan sekä hahmottamaan musiikkia ja sen muotoja. Voisin toivoa jopa, että rytmiikka olisi yleensä ottaen yhtä voimakas osa suomalaisten elämää  kuin kuorolaulu. Itse asiassa harrastajakuorot ja -orkesterit olisivat yksi hyvä paikka harrastaa myös rytmiikkaa.

En näe olennaisimpana asiana sitä, kuinka hyviä esityksiä rytmiikassa saadaan aikaan tai kuinka tiukka metodi on sen takana, vaikka en suinkaan väheksy seminaarin henoja esityksiä. Niitäkin tarvitaan ja ne kuuluvat juuri noille hienoille spesialisteille, jotka esittelevät ja vievät eteenpäin asiaa. Esitykset olivat todella vaikuttavan upeita.

Mutta kaikkien ei tarvitse tehdä juuri noita samoja asioita. Toivon, että näistä esimerkeistä siirtyy yhä laajemmalle musiikkikasvattajajoukolle välineet siiihen, että he voivat poimia niistä tarvitsemiaan aineksia ja tehdä hyviä arkipäivän päiväkoti-, vanhainkoti- tai soittotuntisovelluksia, jotka auttavat tavallista ihmistä elämässä.

Musiikkiopistonäkökulmasta katsottuna uskon rytmiikan opiskelulla voitavan nopeuttaa soittimien hallinnan kehittymistä. Hyvän kehon hallinnan ja rytmiikan avulla tapahtuvan musiikin hahmottamisen uskon olevan suorassa yhteydessä eli helpottamassa monin tavoin soiton opiskelun alkutaipaletta.

Pienelle lapselle suuren soitimien kannattelu ja niin monen uuden asian omaksumisessa hyvät motoriset perustaidot kun auttavat hahmottamaan myös soittimen hallinnan ulkopuolella tapahtuvia musiikillisia liilkeitä ja ilmiöitä. Eli musiikkia.

Rytmiikka voisi kulkea osana koko musiikkikasvatusta päiväkodista alakouluun, yläkouluun ja lukioon asti, unohtamatta seniorejakaan. Kaikki pääsevät nauttimaan niistä hedelmistä, joita hyvä kehonhallinta ja motoriikka meille kaikille tuo. Osana musiikinopetusta kouluissa ja musiikin perusteiden opetusta musiikkioppilaitoksissa. Lisää tunteja musiikille!