Opetus ja kulttuuriministeriö julkaisi tänään 8.11.2023 uutisen, jossa kerrotaan, että Taiteen perusopetuksen strategiset tavoitteet sekä laadun strategiset indikaattorit on koottu julkaisuksi. Taiteen perusopetuksen strategisten tavoitteiden tarkoitus on määrittää koulutusmuodon laadunhallinnalle ja johtamiselle yhdenmukaiset suuntaviivat. 

Strategiset tavoitteet, niistä johdetut keskeiset indikaattorit sekä indikaattorien seuraamiseksi kehitetyt systemaattisen mittaamisen tavat ohjaavat tulevaisuuteen, jossa laadukas taiteen perusopetus suomalaisen koulutusjärjestelmän ainutlaatuisena osana edistää jatkossakin eri taiteenalojen osaamista, kulttuurista osallisuutta ja hyvinvointia sekä vahvistaa yksilön elinikäistä taidesuhdetta.

Taiteen perusopetuksen viisi strategista tavoitetta kuvastavat laadukkaan taiteen perusopetuksen tavoitetilaa:

  1. Taiteen perusopetus on pedagogisesti laadukasta.
  2. Taiteen perusopetuksen saatavuus ja saavutettavuus toteutuvat yhdenvertaisesti.
  3. Taiteen perusopetuksen tietopohja vahvistuu ja tietoa hyödynnetään laaja-alaisesti.
  4. Taiteen perusopetuksen rakenteet vastaavat yhteiskunnan muuttuviin tarpeisiin.
  5. Taiteen perusopetuksen rahoitus tukee taiteen perusopetuksen laatua ja uudistumista.

Taiteen perusopetuksen strategisista tavoitteista on johdettu keskeisiä, mitattavissa olevia laadun indikaattoreita. Osa strategisista indikaattoreista sisältää myös laadullista arviointia.Tunnistamalla, arvioimalla ja kehittämällä taiteen perusopetuksessa toteutuvaa laatua turvataan ja mahdollistetaan suomalaisen kulttuuri- ja taidekentän toimintaedellytyksiä nyt ja tulevaisuudessa.

Viitearkkitehtuuri

Laatutyön keskeinen perusta on toimialan kanssa yhdessä valmistellussa taiteen perusopetuksen viitearkkitehtuurityössä. Opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen asiantuntijoista koostuneen ydinryhmän lisäksi taiteen perusopetuksen strategisen tason laatutyön kommentointiin ovat antaneet oman panoksensa edustajat Taiteen perusopetusliitosta, Suomen Kuntaliitosta ja Kansalaisopistojen liitosta. Lisäksi on kuultu mm. opetus- ja kulttuuriministeriön, Opetushallituksen sekä Kansallisen koulutuksen arviointikeskus Karvin asiantuntijoita.

Osana taiteen perusopetuksen laatutyön kokonaisuutta Opetushallituksessa on lisäksi laadittu taiteen perusopetuksen oppilaitoksille suunnattuja pedagogisia indikaattoreita. Opetushallitus julkaisee vuodenvaihteessa Neliapila -mallin, joka on työkalu koulutuksen järjestäjien ja oppilaitosten oman toiminnan arvioinnin ja kehittämisen tueksi.

Opetushallituksen julkaisu: Laadukas taiteen perusopetus : Taiteen perusopetuksen strategiset tavoitteet sekä laadun strategiset indikaattorit on luettavissa linkissä.

Toivon, että tämä vahvistaa ja tukee tekemäämme työtä tulevaisuudessakin. Toivottavasti saamme käyttöömme helppoja mittareita ja saamme itse olla myös suunnittelemassa niitä. 

Reksi