Millä tavalla musiikkiopiston toiminta liittyy kestävään kehitykseen? Voidaanko meillä toimia parempaa tulevaisuutta rakentavalla tavalla? Olemmeko vain sivustaseuraaja? 

  • Mitä kestävä kehitys tarkoittaa?
  • Kuinka oma arkitoimintamme tukee kestävää kehitystä?
  • Kuinka oppilaitoksemme voi olla kestävässä kehityksessä? 
  • Luinka voimme kasvattaa tietoisuuttamme kestävästä kehityksestä?

Suomen kestävän kehityksen toimikunta päätti 2013 perinteisen strategian sijaan laatia kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumuksen ”Suomi, jonka haluamme 2050”. Yhteiskuntasitoumuksessa julkishallinto yhdessä muiden toimijoiden kanssa sitoutuu edistämään kestävää kehitystä kaikessa työssään ja toiminnassaan.

Vastauksia alun kysymyksiin voi hakea kestävän kehityksen verkkosivulta. Jos tarkastelee eri toimijoiden tekemisiä osana suurempaa kokonaisuutta, alkaa olla vakuuttunut siitä, että jokaisella teolla on merkitystä. Myös musiikkiopistossa.

Taiteen perusopetuksen roolia edistetään OKKA-säätiön ja TPO liiton kestävän kehityksen hankkeella ja oppilaitosten on mahdollista hakea siitä sertifikaattia. Tämä ei ole suunnitteilla meillä juuri nyt, mutta osoittaa, että nämäkin arvot ovat osa taiteen perusopetuksen toimintaa.  

Tärkeintä on toiminta.

Musiikkiopistomme on monella tapaa mukana uusien arvojen toiminnassa. Olemme innoissamme yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon edistämisestä, saatavuuden ja tavoitettavuuden paranemisesta, kuten myös kengättömistä opetustiloista ja kierrätyksestä. Luonnollisesti näin, koska teemme työtä tulevaisuuden aikuisten kanssa.

Mutta kuinka voisimme olla mukana vielä enemmän? Jos sinulla on pieniäkin parannusehdotuksia, voit laittaa ne toimiston info-osoitteeseen tai (pian tulevaan) aloitelaatikkoon kerrosten aulassa.

Valoa kohti!